Algemene voorwaarden
Artikel 1. Definities
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder: 1.1 Opdrachtgever: De natuurlijke of rechtspersoon die met de opdrachtnemer een overeenkomst sluit. 1.2 Opdrachtnemer: De onderneming die zich bezighoudt met de levering en montage van kozijnen. 1.3 Overeenkomst: De overeenkomst tussen opdrachtgever en de opdrachtnemer met betrekking tot de levering van diensten. 1.4 Diensten: Alle werkzaamheden die door de opdrachtnemer worden uitgevoerd, inclusief de levering en montage van kozijnen.
Artikel 2. Toepasselijkheid
2.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, offertes en overeenkomsten tussen de opdrachtnemer en de opdrachtgever.
2.2 Afwijkingen van deze voorwaarden zijn alleen bindend indien deze schriftelijk zijn overeengekomen.
Artikel 3. Aanbieding en acceptatie
3.1 Alle offertes van de opdrachtnemer zijn vrijblijvend en hebben een geldigheidsduur van 30 dagen.
3.2 De overeenkomst komt tot stand door schriftelijke acceptatie door de opdrachtgever van de offerte van de opdrachtnemer.
Artikel 4. Nakomingstermijn
4.1 De opdrachtnemer zal de werkzaamheden binnen de in de overeenkomst overeengekomen termijn uitvoeren.
4.2 Overschrijding van de termijn geeft de opdrachtgever geen recht op schadevergoeding of ontbinding van de overeenkomst, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
Artikel 5. Uitvoering van de overeenkomst
5.1 De opdrachtnemer zal de werkzaamheden naar beste inzicht en vermogen uitvoeren.
5.2 De opdrachtnemer heeft het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden.
Artikel 6. Te leveren diensten
6.1 De opdrachtnemer levert en monteert kozijnen volgens de specificaties zoals vastgelegd in de overeenkomst.
Artikel 7. Duur en beëindiging
7.1 De overeenkomst wordt aangegaan voor de duur zoals in de overeenkomst is vastgelegd.
7.2 Beide partijen kunnen de overeenkomst met inachtneming van een opzegtermijn van 30 dagen schriftelijk opzeggen.
Artikel 8. Overmacht
8.1 In geval van overmacht is de opdrachtnemer niet gehouden aan haar verplichtingen uit de overeenkomst en worden deze opgeschort zolang de overmacht voortduurt.
8.2 Onder overmacht wordt verstaan elke van de wil van de opdrachtnemer onafhankelijke omstandigheid die nakoming van de overeenkomst blijvend of tijdelijk verhindert.
Artikel 9. Meerwerk
9.1 Werkzaamheden die niet zijn opgenomen in de oorspronkelijke overeenkomst worden beschouwd als meerwerk.
9.2 Meerwerk wordt apart gefactureerd tegen de gebruikelijke tarieven van de opdrachtnemer.
Artikel 10. Betalingsvoorwaarden
10.1 Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
10.2 Bij niet-tijdige betaling is de opdrachtgever zonder nadere ingebrekestelling in verzuim en is hij de wettelijke rente verschuldigd.
Artikel 11. Intellectuele eigendomsrechten
11.1 Alle door de opdrachtnemer verstrekte ontwerpen, tekeningen en andere materialen blijven eigendom van de opdrachtnemer.
Artikel 12. Geheimhouding
12.1 Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van de overeenkomst van elkaar hebben verkregen.
Artikel 13. Verplichtingen
13.1 De opdrachtgever is verplicht alle noodzakelijke informatie en medewerking te verlenen om de opdrachtnemer in staat te stellen de overeenkomst correct uit te voeren.
Artikel 14. Aansprakelijkheid
14.1 De opdrachtnemer is uitsluitend aansprakelijk voor schade die het directe gevolg is van opzet of grove schuld van de opdrachtnemer.
14.2 De aansprakelijkheid van de opdrachtnemer is beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval onder de aansprakelijkheidsverzekering van de opdrachtnemer wordt uitgekeerd.
Artikel 15. Overmacht
(Artikel reeds opgenomen onder artikel 8. Dit artikel kan eventueel verwijderd worden, aangezien het dubbel is.)
Artikel 16. Buitengebruikstelling
16.1 De opdrachtnemer heeft het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten indien de opdrachtgever zijn verplichtingen niet nakomt.
Artikel 17. Reclame
17.1 Eventuele klachten over de geleverde diensten dienen binnen 14 dagen na oplevering schriftelijk te worden gemeld.
Artikel 18. Restricties
18.1 De opdrachtgever is niet gerechtigd de door de opdrachtnemer geleverde diensten en materialen zonder schriftelijke toestemming van de opdrachtnemer aan derden door te leveren.
Artikel 19. Annulering order door opdrachtgever
19.1 Annulering van de order door de opdrachtgever is slechts mogelijk indien dit schriftelijk is overeengekomen en onder betaling van een schadevergoeding van ten minste 25% van de orderwaarde.
Artikel 20. Wijziging van de voorwaarden
20.1 De opdrachtnemer behoudt zich het recht voor deze algemene voorwaarden te wijzigen. Wijzigingen treden in werking op het moment dat deze aan de opdrachtgever zijn medegedeeld.
Artikel 21. Zekerheid en ontbinding
21.1 De opdrachtnemer is gerechtigd om zekerheid te verlangen voor de nakoming van de betalingsverplichtingen door de opdrachtgever.
21.2 Bij niet-nakoming van de betalingsverplichtingen is de opdrachtnemer gerechtigd de overeenkomst met onmiddellijke ingang te ontbinden.
Artikel 22. Geschillenregeling en toepasselijk recht
22.1 Op alle overeenkomsten tussen de opdrachtnemer en de opdrachtgever is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
22.2 Geschillen worden bij uitsluiting voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement waar de opdrachtnemer is gevestigd.